Zapisać się na zajęcia można za pośrednictwem Wirtualnego dziekanatu po złożeniu dokumentów na studia i rozpoczęciu deklaracji semestralnych.
Nowe zjawiska w języku polskim
sygnatura: 132910-2869
Zakres zajęć
Czego nie będzie na tych zajęciach? Nudnych tekstów o niczym. Gramatyki z podręcznikowych ćwiczeń. Monologów nauczyciela skierowanych do studentów. 
 
A co będzie na tych zajęciach? Będą ciekawe, czasem kontrowersyjne teksty o sprawach ważnych: o politycznej poprawności w języku polskim, o językowym tabu, o językowym seksizmie, o polskiej grzeczności językowej, o propagandzie sukcesu na rynku pracy, o językowej manipulacji. Będzie gramatyka konwersacyjna  z aktualnych tekstów i potocznych rozmów. Będą dyskusje, wymiana zdań, burza pytań i burza mózgów.
Po co są te zajęcia? Żeby rozwijać umiejętności krytycznego myślenia, mówienia, czytania oraz poprawnego i swobodnego wypowiadania się w języku polskim. Te językowe kompetencje przydadzą się podczas wygłaszania prezentacji czy w dyskusjach (nie tylko) na zajęciach, a także ułatwią korzystanie z fachowej literatury podczas pisania prac licencjackich.
Semestralny plan zajęć
- Warto rozmawiać. Small talk i tematy tabu po polsku.
 - Panie profesorze, panie studencie - o poprawnych i niepoprawnych zwrotach w języku polskim.
 - – Dziękuję. – Nie ma za co. O polskiej grzeczności językowej.
 - Jestem za, a nawet przeciw. Jak kłócić się w kulturalny sposób.
 - Jak leci? Szkoda gadać. Czy tylko Polacy wciąż narzekają?
 - Pieniądze przecież to nie wszystko… Co robi z nami nadmiar i brak pieniędzy?
 - Czy wszyscy zostaniemy wegetarianami?
 - Skazani na sukces? O języku ogłoszeń o pracy.
 - Prawda liczb i statystyk. Czy liczby nigdy nie kłamią?
 - Ojkofobia, ośmiorniczki i Polska w ruinie. Co kryje się za używanymi przez władzę słowami i jak one wpływają na nasze postrzeganie świata.
 - Afroamerykanin, a nie Murzyn; osoba niepełnosprawna, a nie kaleka. O politycznej poprawności w języku.
 - Pies też człowiek? Co mówi o nas nasz stosunek do zwierząt.
 - Minister, a nie ministra; prezydent, a nie prezydentka. Cz język polski odmawia prawa kobietom do zajmowania wyższych stanowisk.
 - Słowa na czasie. O słowach modnych i popularnych w języku polskim.
 
Trening twórczego pisania prac licencjackich
sygnatura: 131980-2869
Zakres zajęć
Czy wszyscy jesteśmy twórcami? Jak obudzić w sobie poznawczą ciekawość? Jak sobie radzić z szumem informacyjnym i nie przeciążać tekstu zbędnymi informacjami? Jak pisać jasno i zrozumiale? Jak pisać prostymi zdaniami? Jak pisać zwięźle? Jak tworzyć niebanalne porównania w tekście o ekonomii? Jak napisać tekst wolny od błędów językowych? Jak uniknąć nudy w cytowaniu (nudnych) prac? Jak przyciągnąć uwagę nie tylko promotora i recenzenta?
Na te pytania (i jeszcze parę innych) znajdziesz odpowiedź na zajęciach „Trening twórczego pisania (nie tylko prac dyplomowych)”. Na zajęciach będziesz pracował z tekstami (fragmenty prac naukowych i twoje własne prace), będziesz analizował różne techniki pisania i stosował je w swoich tekstach, poznasz wyrażenia i frazy typowe dla języka akademickiego. I w kreatywny sposób przygotujesz się do napisania pracy licencjackiej.
Semestralny plan zajęć:
- Wszyscy jesteśmy twórcami! O kreatywnym podejściu do języka.
 - Szumy, zlepy, ciągi. Jak sobie radzić z szumem informacyjnym i nie przeciążać tekstu zbędnymi informacjami.
 - Trening twórczego myślenia: burza pytań i burza mózgów. Jak obudzić w sobie poznawczą ciekawość.
 - ABC(D) dobrego stylu A. Nie ściemniaj. Jak pisać jasno i zrozumiale.
 - ABC(D) dobrego stylu B. Nie owijaj w bawełnę. Jak pisać prostymi zdaniami.
 - ABC(D) dobrego stylu C. Nie rozwlekaj się. Jak pisać zwięźle.
 - ABC(D) dobrego stylu. D) Nie nudź. Jak przyciągnąć uwagę nie tylko promotora i recenzenta.
 - Zajęcia warsztatowe. Praca nad tekstami studentów
 - Metafora, głupcze! Jak posługiwać się literackimi porównaniami i metaforami w tekście ekonomicznym.
 - Trening myślenia twórczego. Co wspólnego ma rozbita szyba z rozwojem gospodarki: jak tworzyć niebanalne analogie w tekście o ekonomii.
 - Argumenty rzeczowe, logiczne, emocjonalne. Jak udowodnić tezę postawioną w tekście
 - Zajęcia warsztatowe. Praca nad tekstami studentów.
 - Metoda prób i błędów. Jak napisać tekst wolny od błędów językowych.
 - Cytować jak z nut. Jak uniknąć nudy w cytowaniu (nudnych) prac.
 - Streszczaj się. Jak napisać streszczenie i abstrakt.
 
Centrum Nauki Języków Obcych
Agata Rytel
e-mail: arytel@sgh.waw.pl